fredag, november 23

Civilkurage

Den här veckan vill jag hylla Barbro Jönsson som inte ger upp kampen mot brottsligheten för någon sprängd entrédörrs skull. Händelsen mår vara allvarlig och skrämmer säkert bort den allra mest hårdhudade. Men inte Barbro Jönsson inte.
Chuck Norris kan slänga sig i väggen!


När jag ändå skriver om civilkurage vill jag ta upp ett eget exempel på civilkurage. Det var en händelse som hände för par år sen då jag var på väg hem från en fest en sen lördagskväll och passerar en parkering där två äldre magra grabbar med tatueringar längs armarna trakasserar två yngre killar. Med äldre grabbar menar jag några som var 5-6 år äldre än mig och de yngre ett par 14-15 åringar. Full som jag var lägger jag mig i situationen och frågar vad fan det är frågan om. De äldre ber mig att inte lägga mig i, vilket inte hindrar mig från att fråga de yngre killarna vad som egentligen händer. Det får det att tända till hos de äldre å de ger sig på mig istället. Undertiden lyckas de yngre drar där ifrån med sina rullbrädor och jag finner mig snart liggandes på marken med en av de äldre över mig. >Usch den doften av billig sprit som nådde mig då<. Hjälplös liggandes på rygg mot den våta marken utsattes jag för verbal förnedring. I ett sådant läge är det bäst att bara hålla tyst. Vilket inte räddade mig från att få en spark från sidan som fick mig att tappa andan för en stund. Tillslut tröttnade de, å lämnade mig med skitiga kläder å ömmande kropp. Givetvis var jag skitsur över händelsen. Men jag vänder det till något positivt å ser det som att jag räddade de yngre killarna : ) Visst det kan ju lika gärna ha vart de yngre killarna som började bråket. Men tvekar på att de småpojkarna skulle kunna åstadkomma så mycket skada jämnt emot de äldre. Så visst visade jag prov på sann civilkurage alltid : )


Karl-Gösta Svensson

Moderaten K-G Svensson från min grannkommun som hellre samarbetar med "det-är-så-synd-om-oss"-partiet Sverigedemokraterna, än med något parti från vänsterblocket.

" - Väljarna i Karlskrona röstade bort s och vänstern i valet. De vill ha ett borgerligt styre. Då tycker inte jag att vi ska styras av socialdemokraterna, säger K-G Svenson.
Ni väljer alltså Sverigedemokraterna framför s och v?
- Ja, det gör vi. Vi samtalar med sd. Det är bara i skolfrågan som vi samarbetar, säger K-G. "

Vad K-G då glömmer är att 40% av väljarna i hans kommun röstade för vänsterblocket och endast 10% för Sverigedemokraterna. Kallar han det för att representera folket?

Jävligt skönt att alla moderater inte agerar som K-G.

Blt

Inga kommentarer: