fredag, november 23

Veckans filmtips


Två dokumentärer som bara måste ses.


Grizzly man

Om en excentriker vid namn Timothy Treadwell som tillbringade 13 somrar i Alaskas nationalparker tillsammans med Grizzlybjörnar, vilket slutligen blev hans död.
Werner Herzog har klippt ihop de filmer som Treadwell efterlämnat och lagt in kommentarer och intervjuer. Det blir en resa in i en personens inre, där ingenting utelämnas eller förskönas, allt visas. Vilket tillåter en att vara objektiv, var Treadwell något mer än bara en knasboll?

Jag förälskade mig i både Treadwell och filmen. Saker han gör är så extrema eller bisarra att hade jag inte vetat att det är en dokumentär hade jag nästan tagit det för att vara en mokumentär, dvs. Plojfilm, med hans kraftiga personlighetsförändringar från brutala utbrott till att bara vara liten och hjälplös. Vilket kommer till det absurda. Filmen hade förmodligen aldrig haft den slagkraft som nu om Treadwell själv hade klippt ihop filmen. Hans utbrott hade förmodligen tonats ned eller inte alls visats.
Treadwell gav ovetandes om, sitt liv för filmkonsten. Synd att han själv aldrig fick uppleva det :/


This film is not yet rated

Frågor som varför sex får högre rating än våld tas här upp och vilka det egentligen är som arbetar inom MPAA, de som ska förespråka ”sunda familjevärderingar”.
Intressant dokumentär som alla filmälskare borde se.

3 kommentarer:

Gordon sa...

Tvä väldigt stabila filmer, i like-ey. Men Treadwell är en sån jävla idiot och jag är inte förvånad över att han dog. Jag har faktiskt sett lite av ahns små dokumentärer innan han dog. han bodde i ett tält på en strand och ser en liten björnunge övergiven av sin mor och en vuxenbjörn som tänker äta upp ungen. Det pallar inte Treadwell och springer ut och konfronterar björnen och skrämmer bort den. "Den där jäveln kommer en dag att dö" tänkte jag, och jag hade rätt.

Gordon sa...

rättelse: alla dör väl men jag menade väldigt snart.

Maddin sa...

Jo man borde ta å kolla upp hans dokumentärer :)