Bokrecension| Vilda Svannar

Jag tänkte utöka min blogg med bokrecensioner. Först ut blir en fantastisk verklighetsbaserad roman av Jung Chang.

Vilda svanar ( Wild Swans)

Författare: Jung Chang
Utgivningår: 1992
sidor: ca 600

I den här boken får vi genomleva 1900-talets Kina ur tre kvinnors ögon, mormor, mor och dotter. Vi får först bekanta oss med Jung Chang's (författaren) mormor
Yu-fang, som vid 15 års ålder skänktes som konkubin av sin far till en polischef. Som konkubin har man inte många valmöjligheter och man får heller aldrig lämna hemmet utan sin mans tillåtelse. Så småningsom födds De-hong (författarens mor). Hon blev illa behandlad av polischefens hustru och dennes barn, eftersom att De-hong är dotter till polischefens konkubin. Yu-fang lyckas att fly med dottern då hennes "man" ligger för döden. Hon återvänder hem och träffar senare en doktor som hon gifter sig med.
De-Hong når vuxen ålder i slutet av andra världskriget och får uppleva inbördesstrider mellan Koumintang och kommunisterna. De-hong lär sig snabbt att hata Koumintang och ansluter sig till kommunisterna. Hon träffar senare en högt uppsatt kommunistrebell som hon gifter sig med och skaffar barn med (blandannat författaren). Den kommunistiska tiden var i början bra för folket och fick igång ett väl fungerande system, dessutom avecklades bordeller, konkubin systemet och kvinnorna fick helt enkelt en jämnställd plats med männen. Tyvärr höll inte det goda då Mao drev sina ständiga häxjakter efter "klassfiender" och lät därför oskyldiga förföljas och misshandlas. Mitt i allt detta växer Jung Chang upp i (författaren), hon är som alla de andra fullt övertygade om att folket i väst är onda typer som plågar sitt eget folk och att Mao är den sanne frälsaren. Trots att hennes familj och hon själv råkar illa ut gång på gång får hon aldrig tanken att fördöma Mao. Inte förens någongång under 70-talet då hon började vakna och se vad som verkligen hände runt omkring henne.

Den här boken ger en bra bild hur det var att leva i Kina under 1900-talet. Det mesta av boken är centrerad på Jung Changs mor och det kommunistiska styret. Eftersom att jag själv inte har läst något om Kina under 1900-talet var den här boken förstås extra intressant för mig. Man får en väldigt bra bild hur samhället var. Boken är förstås väldigt deppig, vilket inte är så konstigt med alla den förstörelse som ägde rum. Att man lät sig hjärntvättas och göra alla möjliga galenskaper för att vara en sann kommunist. Tex. att slita upp gräs som ansågs borgerligt, att inte säga tack eller andra vänliga saker - som också det var en borgerligföreteélse. Listan över alla galenskaper och hemskheter kan göras nästan hur lång som helst.

Vilda svanar har översatts i över 30 olika språk och är bannlyst i Kina. Jung Chang har även skrivit en bok som handlar om Mao.

9/10 - fantastisk!