tisdag, oktober 9

Grbavica - Läker tiden alla sår?


"Handlar om en mor och dotter i Sarajevo som lever under misära förhållanden. Modern jobbar som servitris på nätterna samtidigt som hennes dotter ständigt hamnar i trubbel med andra elever och lärare i skolan. Dottern tror att hennes far är en krigshälte, men i själva verket är hennes far en av de männen som våldtog hennes mamma"

Filmen visades igår på Ronnebyfilmstudio och av medlemmarna röstade majoriteten en 4:a, snittbetyget blev 4,22

Jag håller inte med de andra i styrelse, filmen lyckades inte engagera mig nåt vidare. Att bara bygga upp en film som visar hur mycket livet suger känns inte vidare nyskapande eller vågat för min del. Det måste finnas nåt mer. Nåt som gör att man gärna diskutera filmen. För min del glöms filmen bort snabbt. Och betyget blir därför endast "godkänt".

Men det kanske är som en sade till mig igår (som gillade filmen) att den kanske uppskattas mer av mödrar... Antar att det är många mödrar i filmstudion då ;)


Inga kommentarer: