söndag, november 5

Recension| Silent Hill (2006)

Silent Hill bygger som säkert alla redan vet på spelserien med samma namn. Mycket från spelet känns igen, miljöer, varelser och vissa händelser.

Filmens regissör, Christopher Gans som tidigare gjort en personligfavorit film till mig ”Crying Freeman” och sedan kassa ” Brotherhood of the Wolf”, ägnade hela fem års tid till att få filmrättigheterna. Han fick det sedan efter att ha sänt en videointervju till Konami, där han beskriver hur mycket Silent Hill betyder för honom.
För att vara ett äkta fan till serien tycker jag att han har skött det hela riktigt jävla dåligt.

Den manliga karaktären i spelet har tex. Bytts ut mot en kvinnlig, antagligen för att kvinnor skriker bättre? Snuten Cybil har förvandlats till en billig actionhjältinna som spottar ur sig oneliners. Det enda som känns igen är väl dottern Sharon?

Nu betygsätter jag givetvis inte den här filmen efter hur pass lik spelen det är. Men det är fan inte mycket i Silent Hill som är något att ha. De animerade monstrerna ser riktigt fula ut och är inte ett dugg skrämmande, hjältinnan gör allt för många korkade beslut och det är en massa annat som inte stämmer - vilket jag inte vill nämna här i risk för spoilers.

Miljöerna är det enda som jag vill ge den här filmen cred för. De är väldigt kusliga och omvandlingen från ”normal” värld till den mörka är riktigt snyggt. Annars är det här bara en usel actionrulle som kanske i bästa fall bjuder på lite underhållning framför irritation.

4/10 - inget vidare

Inga kommentarer: