söndag, juli 22

Bok| Jag och Extra allt


”Jag och extra allt” (orgtitel: Don’t eat this book) heter Morgan Spurlocks första bok, mannen som gjorde den helknasige dokumentären Super Size Me. Ni vet den där filmen en snubbe bestämmer sig för att leva enbart på McDonalds mat i 30 dagar. Något som Paolo Roberto-fjanten också försökte sig på månader efter.


Spurlock berättar här om sina egna upplevelser från tiden före, under och efter filminspelningen. Ett exempel är vilket jäkla liv det blev efter honom efter att hans film haft premiär på Sundance Film Festival och kammat hem priset för bästa dokumentär. Nu ville plötsligt alla tala med honom. Även McDonalds som innan nekade Spurlock en intervju - var nu väldigt angelägna att få tala med honom.



Det jag älskar med Spurlock är hans sätt att skriva. Han använder väldigt mycket satir, vilket man får smak av redan från första sidan: ”Gör det inte. Snälla. Jag vet att den här boken ser delikat ut, med sina kalorisnåla sidor tunnskivade som parmaskinka och emmentalerost och varvade på ett sätt som skulle få det att vattnas i munnen på Dagobert. Doften av nybakade ord slår upp från varje sida du öppnar. Mmmm sidor. Men gör det inte. Inte än. Ät inte den här boken.”


Annars har jag inget negativt att säga om boken. Förutom dess sidoeffekt möjligen. Man blir hungrig som satan av att läsa om mat!


Inga kommentarer: