lördag, juli 28

The Simpsons Movie (2007)


Varning! The Simpsons ska inte ses på Bio! Risken finns att du råkar ut för det jag och mina vänner gjorde. Nämligen en biograf fullsatt av snorungar. Givetvis är det den typen som inte håller käft heller. Eller som brister ut i onödigt höga skratt vid varje slapstickskämt. Undvik att se Simpson på Bio och vänta på dvdrealesen eller ladda ned den, vad som helst men inte bio.


Okey det var det. Nu kan vi snacka om filmen.
Efter att medlemmarna i Green Day fräts sönder i Springfieldfloden bestämmer sig invånarna för att ta itu med miljöproblemet (Lisas initiativ förstås) en gång för alla. Planen fungerar bra tills Homer (vem annars?) ställer till med oreda. Springfield är så pass skitigt att EPA (Environmental protection agency) isolerar hela staden och dess invånare i en stor kupol. När folkmassan sedan får veta att allt är Homers fel tvingas familjen att fly för sina liv.


Det här är utan tvekan den film jag sett fram emot allra mest se i år. Jag menar Simpsons. De äger! Och det är fakta. Tyvärr äger inte filmen. Den är inte dålig, men har inte alls samma krut som serien. Det känns istället som att man valde att satsa på slapstick – att plåga Homer på alla möjliga vis. Kunde allt ha vart lite mer popkulturell humor.
Att ingen annan karaktär än just Simpsonfamiljen fick något större spelrum var ju också det oehört synd. Mr. Burns syntes fan inte mer än typ 10s. Samma sak gäller Moe, Barney, Rektor Skinner som är de roligare figurerna.
Man satsar på två nya figurer dock. Cargill, ledaren av EPA som Simpson familjen ska försöka att stoppa och en irländsk kille som Lisa förälskar sig i. Cameo av Tom Hanks har man också att vänta.

Det kan hända att mitt lite smått negativa omdöme kan ha påverkats av alla jävla snorungar som gjorde mitt biobesök till en stor irritationsgrej.



Inga kommentarer: