onsdag, juli 4

Hitler - The rise of Evil (2003)


"Vi får följa Hitlers väg till makten, hur han först strävade efter att bli en konstnär, hans deltagande i första världskriget och hur han slutligen blev Tyskarnas ledare."



Hitler spelas av
Robert Carlyle.


Jag tyckte att den här var ganska så intressant. Det måhända att bilden på Hitler är lite orättvis då den bara visar upp hans "dåliga" sidor. Men det intressanta ligger mer i personerna som Hitler utnyttjade eller utnyttjades av i vägen till makten. Kändaste konkurrenten är väl hindenburg som spelas av Peter O'Toole.
Det största minuset med den här filmen efter den lite kassa Hitler bilden - är väl den att man inte talar på tyska.



3 kommentarer:

henrikbackstrom sa...

Att han talar engelska i filmen är ju ett hån. Filmen är dock rätt bra.

Anonym sa...

Kan du berätta om Hitlers "goda" sidor?

Maddin sa...

Kom igen Johansson du vet nog vad det är jag egentligen menar. Jag vet att jag formulerade mig lite kasst. Det jag syftar på är att Hitler i filmen inte känns vidare trolig. Har man läst Alan Bullocks "En studie i tyranni" får man en bättre bild om hurdann Hitler kan ha varit. För att få en sådan ledarposition som han fick räcker det inte med att vara psykopatisk, han måste ha någon form av ledarinstink också. Och den var kasst framställd i filmen. Kändes som att allt han gjorde var impulsdrivet. Vilket inte känns så troligt.

Om du tror att jag är en nazist har du fått en helt felaktig bild av mig :)