torsdag, juli 13

Filmrecension| American Dreamz

American Dreamz (2006)

regi:
Paul Weitz
medverkande: Hugh Grant Dennis Quaid Mandy Moore Willem Dafoe Marcia Gay Harden

Martin Tweed (Hugh Grant) är programledare för sångtävlingen American Dreamz. Inför den nya säsongen av Tv-showen tänker Tweed krydda till det lite extra med ännu mera ”Crazy” deltagare. Han finner tre deltagare som uppfyller hans förväntningar. Britney-kopian Sally Kendoo (Mandy Moore), tondöva araben Omer Obeidi och en Israelisk jude. Deltagarna som tar sig till finalen kommer dessutom att få skaka hand med självaste Presidenten av Amerika (Dennis Quaid).

American Dreamz är kryddad med satir mot framförallt barnmobbar-såpan Idol, men även mot George W. Bush. Paul Weitz hävdar dock att han skrev manuset till filmen innan han ens hade sett ett avsnitt av American Idol. Hursomhelst är likheterna med den riktiga showen många. Programledaren Martin Tweed som spelas av en alldeles lysande Hugh Grant är helt klart inspirerad av Simon Cowell, både till dialekt och med en pervers läggning åt att utdela kränkande kommentarer åt de deltagande. Dennis Quaid spelar Amerikas president som just är inne på sin andra mandatperiod. Men presidenten står inför en personlig kris, då han inte längre kan se världen i svart och vit. Vid sin sida har han sin fru (Marcia Gay Harden) och stabschefen som gör allt för att hjälpa honom ur krisen. Stabschefen spelad av Willem Dafoe med en Dick Cheney inspirerad frisyr, kommer med den lysande idén att låta presidenten skaka hand med deltagarna i Amerikas mest populära tv-show, för att få folket att tycka om honom igen.
Samtidigt är det en misslyckad terrorist just anländ från mellanöstern som försöker att ta sig till finalen för att där kunna mörda presidenten. Men han får konkurrens av en älskad bimbo, spelad av Mandy Moore, som inte skyr några medel att vinna tävlingen.

Späckad med många härliga personligheter, även om något stereotypa, är det här en riktigt rolig komedi. Favoritkaraktärerna är helt klart Omar, hans homosexuella kusin, Martin Tweed och Mandy Moores efterhängsna pojkvän (Chris Klein), som blandannat går med i armén för att imponera på henne, men som återvänder hem ungefär lika snabbt som han beslutade sig för att bli soldat.

Det ända som jag saknar med american Dreamz är alla de utflippade personligheterna som vi Idoltittare är vana vid att se. Men annars en rolig komedi som lockar fram en del skratt

6/10 - mer än godkänd
(0-5) hjärna: 2 hjärta: 2 underhållning: 3 stil: 2 (sex: 1 våld: 1)