tisdag, juli 4

Filmrecension| The Straight Story

The Straight Story (1999)

regi:
David Lynch
medverkande: Richard Farnsworth Sissy Spacek

Ett känslosamt drama av David Lynch, som är baserat på en riktig händelse. Alvin Straight har inte talat med sin bror på tio år, när han får reda på att hans bror har drabbats av en stroke, är det dags att försonas med sin bror innan det är för sent. Tyvärr är det inte så lätt för de båda att ta sig till varandra, då de båda bor i olika delstater och har ett avstånd på ca 500km mellan sig. Med en svikande syn kan Alvin inte köra bil, men inget hindrar honom från att köra med en gräsklippare! Så tar hans resa fart längst Staternas långa och ödsliga vägar.
Under sin resas gång träffar han på olika personer, bland annat en flicka som rymt hemifrån, en gammal krigsveteran, några cyklister m.fl. Det blir inte bara en resa mellan punkt A och B, det blir också en resa i Alvins inre.

The Straight Story är lite långsam, men väldigt vacker och känslofylld. Ibland är det på gränsen till att bli lite väl sentimentalt, men Lynch lyckas bra med att växla mellan det känslosamma och humoristiska. Den här filmen känns inte särkilt ”Lynchig”, (hur man nu ska placera hans filmer), utan det är mera åt Disney hållet. Men ta det inte på fel sätt nu, det här är faktiskt en bra film, inte en av de vanliga tårdrypande Disneyfilmerna.
Det som håller kvar en till slutet är nog det att man vill veta om Alvins bror fortfarande lever, eller om han kommer för sent.

73-åriga Alvin spelas av en 79-årig Richard Farnsworth, detta blev också stjärnans sista film, då han tog sitt liv bara nåt år efter att filmen släpptes, Richard hade fått diagnosen ”Obotlig cancer”.
Jag undrar om inte Richard fann en hel del likheter mellan honom själv och karaktären Alvin (som gick bort 1996). Både hade de ett livslångt förhållande med en och samma hustru som dog när de var runt 60år (Alvins fru 1983, Richards 1985). Richard fick en Oscars nominering för sin roll. Tyvärr roffade Kevin Spacey till sig den för sin roll i American Beauty.

6/10 - helt okey

sex: 0 våld: 0 humor: 2 spänning: 1 hjärna: 2 hjärta: 5