tisdag, juli 11

Filmrecension| Dogma

Dogma (1999)

regi:
Kevin Smith
medverkande:Linda Fiorentino Ben Affleck Matt Damon Jason Mewes Kevin Smith Chris Rock Salma Hayek Jason Lee

En flummig komedi där en kvinna (Linda Fiorentino) utvald av gud måste stoppa två bannlysta änglar (Ben Affleck & Matt Damon) från att återvända till himmelen. Till sin hjälp har hon två profeter ”Jay and Silent Bob”, en död man(?)”Chris Rock” och senare även musan Serendipity (Salma Hayek). Misslyckas de med uppdraget kommer själva existensen att sluta existera!

Dogma inleds roligt med en flummig konversation mellan Affleck och Damon där de bland annat kommer fram till den lysande idén att skapa ett människoblodbad och sedan få syndernas förlåtelse genom att passera en port i en kyrka i New Jersey, för att sedan återvända till Gud. Det här är väl typ den enda roliga i hela filmen. Sen går det utför. Vi måste genomlida trista scenarier med filmens dryga hjältinna, trista Jay (Silent Bob är mys) och Chris Rocks jobbiga karaktär. En liten stämningshöjare är när våra hjältar stöter på bajsdemonen. Jag som gillar kiss och bajs humor hade förstås riktigt roligt åt den här scenen :) Men efter det blir det bara tråkigt igen, fram till de sista tio minuterna.

Jag antar att det är en stor fördel att vara ett Jay and Silent Bob-fan om man ska orka med Dogma. Det är förstås inte jag och därför gick inte heller Dogma hem hos mig.

4/10 - Inte särkilt bra
(0-5) hjärna: 2 hjärta: 0 underhållning: 2 stil: 1 (sex: 1 våld: 1)