onsdag, september 13

Läser just nu...

...Pu Yi's spökskrivna roman "Jag var kejsare över kina" (From Emperor to Citizen: The Autobiography of Aisin-Gioro Pu Yi). Boken finns filmad av Bernardo Bertolucci som "Den sista kejsaren". Men den filmen är så dålig trots sina 9 Oscars att jag inte rekommenderar den. Anledningen till alla sina Oscars tror jag har med tajming att göra. Filmen kom ut 1987 och Kina var fortfarande ett stort mysterium för omvärlden. Och inte många amerikansk producerade filmer gav en sådan realistisk skildring av 1900-talets Kina som Berolucci's film gjorde. Men enligt mig känns filmen allt för melodramisk och lutar sig allt för starkt åt Hollywood. Lite lär man sig ändå av den. Läs gärna recensionen
Hoppas nu att boken kan ge lite upprättelse, så jäkla störande bara att jag fick tag på boken med filmens omslag.... aja innehållet lär ju vara detsamma.

Inga kommentarer: