fredag, september 8

Nio dagar kvar...

...och ännu har man inte bestämt sig för hur man ska rösta.
De flesta partierna har väl nåt som är vettigt, men minst lika mycket som är skit. Socialdemokraterna vill jag inte rösta på då jag tror att det är en dålig idé att låta Göran Persson styra i ytterligare fyra år. Jag har på känn att den killen inte alls har så värst mycket vision kvar. Dessutom vet man ju med facit i hand hur mycket av alla löften som uppfylldes vid förra valet. Just det, typ inget.

Moderaterna som kallar sig för det "Nya arbetspartiet", försöker ju bara att värva ex-sossar med slagord som - alla ska med, och satsa mer på arbetsmarknaden och vård. Men som vi alla vet måste det ju sänkas och dras in någon annanstans om man ska höja något. Vad det än blir kommer det knappast att gynna medelsvensson.

Folkpartiet är nog det partiet som har kommit med flest flumförslag under hela den här tiden. Hårdare skolgång, hårdare immigrationsregler och övervakning! I folkpartiets värd botar man den skoltrötte med att införa betyg i lägre ålder och på så vis ska man tydligen kunna hjälpa de svagare tidigare. Nu har jag ju väldigt svårt för att tro att betyg på grundskola skulle kunna förbättre situationen, snarare tvärtom. Förra året var jag på studieresa i Kaliningrad, där vi blandannat fick träffa Kaliningrads utbildningsminister. Han sade att över hälften av alla elever i grundskolan mår dåligt psykiskt. Och en av anledningarna är de tidiga betygen. I Ryssland får man betyg från första klass. Att höra det från honom övertygade mig helt och hållet om att betyg ska inte ska förekomma tidigare än sjunde klass.
Då har vi ju vänsterpartiet som vill bojkotta alla betyg. Jag har själv varit inne på de tankegångarna tidigare, men kommit fram till att det är helt och hållet omöjligt att föra en betygsfri skola. Däremot kan man ersätta betygen med "intyg" som i folkhögskolor. Att man bedömmer individens egna förmågor och utveckling, istället för att lägga all vikt på proven.
Tillbaka till folkpartiet. Folkpartiet vill ha språktest på alla invandrare, och säger att det är för att gynna deras egna bästa. Självklart är det ju en fördel att om man bor i ett annat land att man kan tala landet språk. Men att göra ett krav på det är ju helt fel! Mera stöd till de som behöver = absolut, krav = nej. Om folkpartiet får igenom förslaget tycker jag att de kan ta och genomföra språktest på drottning Silvia, för hon talar ta mig fan inte bra svenska!
Så var det ju det här med Folkpartiets övervakning. Förslaget att få avlyssna telefoner och bevaka internetrafik. Något som Bodström tidigare har föreslagit och fått stenhård kritik för, där man blandannat har anklagat Bodström för att vilja göra Sverige till något slags östeuropeisktland. Det är självklart överdrivet skitsnack som man lika gärna kan ignorera.
Jag är kluven till den här fråga också. Om man kan sätta dit en gangster genom att avlyssna honom eller titta av hans nättrafik ska man ju göra det, tycker jag. Men jag är mer rädd för hur det kan utveckla sig. Att poliserna använder det mot folk som har dragit på sig minsta lilla misstanke för ett brott, en situation som kan vara jobbig nog om man är oskyldig, att sedan få ens hem avlyssnat måste vara en fruktansvärd situation. Plötsligt kan man dömas för något misstänktsamt uttalande på telefon.

Centerpartiet, jag behöver bara säga en sak varför jag inte kommer att rösta på dem, LAS, att bojkotta det för alla under 25 år är så oehört korkat att jag inte ens tänker kommentera det.

Miljöpartiet, jag gillar en sak med det här här partiet, nämligen "miljö", men det är allt.

Kristendemokraterna, hade jag röstat på om jag velat att vi skulle leva i ett 50-tals Sverige och hata alla invandrare och bögar.

Vänsterpartiet, är det partiet som kommer mig närmast. Men jag litar inte riktigt på Lars Ohly, tycker att han är en riktigt hal typ. Förutom att han försöker att vinna ett val med att fördöma Israels attacker så låter många av hans ideér väldigt orealistiska att genomföra. Ohly verkar ha studerat Marxismen lite väl bra och kommunismen alldeles för dåligt. Visst hade det vart fint med ett "alla-delar-lika-samhälle", men i vår värld där människan av naturen är egoist fungerar inte de tankarna. Ohly verkar vara mer av en idealist än realist.

Nio dagar kvar att bestämma mig hur jag ska rösta. De som syns och hörs mest är S, V och Fp. De extrema partierna som Sverigedemokraterna, piratpartiet, FI m.fl intresserar mig inte. Något parti måste jag nästan rösta på även om jag inte gillar partiet fullt ut. Just för att att hindra att de extrema partierna eller moderaterna kommer till makten.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra liten "analys" du har gjort.

Anonym sa...

Hmm det där lät sarkastiskt nu när jag läste det men jag menar allvar alltså :)
Håller med dig om S. Ideologierna dom har känns närmast mig. Tyvärr är väl folket som sitter bakom spakarna just nu lite odugliga kanske. Nytt blod hade nog inte skadat.