torsdag, september 21

Recension| Spring Lola!

Lola rennt (1998)

Regi: Tom Tykwer
Manus:
Tom Tykwer
Roller:
Franka Potente, Moritz Bleibtreu




"Lola får ett telefonsamtal från sin pojkvän Manni. Han berättar för henne att han har blivit av med 100 000 D-mark och att han behöver få fram dem innan klockan 12. Lola måste på 20 minuter skaffa fram pengarna och sedan nå Manni innan det är försent."

Precis innan jag satte mig ner för att skriva den här recensionen tog jag en titt på hur filmen låg till betygsmässigt på imdb, och blev jäkligt chockad då jag upptäckte att Spring Lola låg på plats 146, på listan över tidernas bästa filmer. Hur den har hamnat så högt kan jag verkligen inte förstå, då filmen egentligen inte alls är vidare unik. Storyn kan jämföras med Bill Murrays klassiker "Måndag hela veckan" (en film som också placerat sig på högt imdb:s topplista, vilket jag heller inte kan förstå) eller med svenska motsvarigheten Naken. Lola misslyckas första gången med att leverera pengarna i tid till Manni och får sedan ett nytt försök. Precis som med i Måndag hela veckan och Naken får vi se samma episod spelas upp igen fast med små ändringar. Lola är förvisso ovetandes om "omstarten", tillskillnad från Bill Murray och Henrik.
Det som gör den "Spring Lola" cool och sevärd är den hetsiga musiken, de kvicka klippen och det adrenalinepumpande tempot, lite i stil med Darren Aronofskys underbara Requiem for a dream (se ress). Men att påstå att "Spring Lola" är ett mästerverk tycket jag är oehört löjligt.

6/10 - helt okey

Inga kommentarer: